IV Rajd Rowerowy - wskazówki dla uczestników

Dla uczestników IV Rajdu Rowerowego Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży Diecezji Pelplińskiej umieszczamy wskazówki dotyczące właściwego użytkowania roweru i dobrego stylu jazdy.

Ponadto informujemy, że limit uczestników na rajd jeszcze się nie wyczerpał i nadal można się zgłaszać mailowo ( Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. ) lub telefonicznie do prezes Aleksandry Samuli (tel. 668 500 641). Wcześniejsze informacje o rajdzie.

1) Prawidłowe ustawienie wysokości siodełka. Usiądź się na siodełku roweru, oprzyj pietę na pedale i obróć kolbą tak, by pedał na którym znajduję się Twoja stopa, był w dolnym położeniu. Jeśli w tym momencie masz zgiętą nogę w kolanie, to siodełko należy podnieść w górę, jeśli nie sięgasz piętą pedału, to siodełko należy obniżyć.

Uwaga: nie należy przekraczać punktu wyróżnionego jako maksymalne wysunięcie; należy dobrze dokręcić śruby mocujące sztycę siodełka.

2) Ciśnienie powietrza w oponach. Nie podajemy wartości optymalnej ciśnienia w oponach, bo ta wartość zależy od typu opony. Ale dla jazdy po asfalcie opony powinny być napompowane "na kamień", a do jazdy po terenach bardziej nierównych ciśnienie powinno być trochę niższe. Tak więc uwzględniając trasę naszego rajdu polecamy napompować oponę "na kamień", a następnie spuścić trochę powietrza, by opona nadal pozostawała twarda.

3) Łańcuch. Łańcuch w rowerze w czasie jazdy nie powinien wydawać pisków, zgrzytów oraz jakichkolwiek innych dźwięków, które sugerują, że jest on słabo naoliwiony, bądź zwyczajnie brudny. Właściwe naoliwienie łańcucha zwiększa czas jego użytkowania. Jak to zrobić? Przed oliwieniem należy dokładnie wyczyścić łańcuch ze starego smaru, błota i wszelkich innych zanieczyszczeń. Służą do tego specjalne narzędzia, ale są one często drogie. Środkiem zastępczym w tym przypadku może być benzyna ekstrakcyjna (cena butelki to kilka złotych) doskonale rozpuszczająca stary smar i czyszcząca łańcuch. Benzyną ekstrakcyjną należy również wyczyścić zębatki przednie i tylne. Po wyczyszczeniu łańcucha można nanieść smar rowerowy. Warto zainwestować w lepszy smar, dzięki któremu rzadziej będziemy musieli czyścić łańcuch, ponadto przyczyni się on do zwiększenia komfortu jazdy.

Uwaga: przy smarowaniu łańcucha należy zasłonić obręcz koła tylnego; zanieczyszczenie jej smarem zmniejszy skuteczność działania klocków hamulcowych, co może być przyczyną wypadku.

4) Hamulce. Zabrudzone klocki hamulcowe należy wyczyścić papierem ściernym, a w przypadku stwierdzenia ich zużycia należy je wymienić na nowe (koszt około 10zł). Obręcze koła powinny być czyste. Można je wyczyścić wspomnianą wcześniej benzyną ekstrakcyjną albo specjalistycznymi środkami, które niestety są znacznie droższe od benzyny ekstrakcyjnej.

Uwaga: Niesprawne hamulce mogą być przyczyną wypadku. W rowerze sprawny powinien być przynajmniej hamulec tylny. W przypadku stwierdzenia niesprawności układu hamulcowego należy go bezwzględnie naprawić albo wymienić na nowy.


5) Kask. Używanie kasku jest niezwykle ważne - w razie wypadku może uratować on życie. Koszt jego zakupu nie jest porównywalny z wartością zdrowia czy życia, więc warto zainwestować. Kask jest tym elementem wyposażenia rowerzysty, który służy przez wiele lat.

 6) Oświetlenie. Światła przednie i tylne są obowiązkowym wyposażeniem rowerzysty (w czasie jazdy po zmroku). Co prawda podczas naszego rajdu nie będzie raczej potrzeby włączenia świateł, ale warto pomyśleć nad ich zakupem. Światła powinny być umieszczone na wysokości 350-900mm nad poziomem podłoża. Ponadto rower powinien być wyposażony w tylni czerwony odblask w kształcie innym niż trójkąt.

7) Bidon.

Styl jazdy.

  • Najlepiej pedał naciskać podbiciem stopy;
  • Najmniej energii zużywa się pedałując w sposób ciągły; chwilowe odpoczynki powodują, że na nowo trzeba się rozpędzać, a to kosztuje kolejny wysiłek;
  • Dla rozprostowania kręgosłupa czasami warto w czasie jazdy stanąć na pedałach i przez chwile jechać na stojąco.

Uwagi dotyczące stylu jazdy oczywiście mogą się przydać podczas innych znacznie dłuższych od naszego rajdu wycieczek rowerowych. Wymaganie kondycyjne potrzebne do przejechania trasy rajdu nie są duże, ale warto sobie wziąć do serca te rady - przecież rajd to nie tylko jazda na rowerze, ale inne, równie ciekawe atrakcje, spotkania formacyjne i modlitwa, na które też trzeba mieć siły.

Trasa: przybliżoną trasę jaką pojedzie rajd można znaleźć pod adresem link. Należy jednak wziąć pod uwagę, że przedstawiona trasa nie odzwierciedla w pełni rzeczywistej trasy rajdu (około 120km). Dla dociekliwych podajemy nazwy głównych tras rowerowych, przez które przejedzie rajd: szlak Joannitów, szlak Jeziorny, szlak Maternów, szlak Grzymisława, szlak Dolina Dolnej Wisły.